Sportslig suksess har gjort Storhamar enda mer attraktive på sponsormarkedet: – 70 prosent av budsjettet allerede i havn – Storhamar

Sportslig suksess har gjort Storhamar enda mer attraktive på sponsormarkedet: – 70 prosent av budsjettet allerede i havn

Det er ikke bare på banen Storhamar biter fra seg for tida. Allerede er nesten 70 prosent av sponsorbudsjettet for neste sesong i havn.

– At vi allerede nå har nesten 70 prosent av sponsorbudsjettet for neste sesong i boks, er vi ganske stolte av. Og foreløpig er det flere av de større sponsorene som ennå ikke har signert ny kontrakt. Så vi ligger godt an. Vi er også veldig åpne for nye sponsorer. Det er ikke alle vi rekker å ta kontakt med eller å reise rundt til. Så om noen har lyst til å høre mer om hva vi har å tilby, er de hjertelig velkommen til å ta kontakt, sier markedsansvarlig i Storhamar Håndball Elite, Kai Arne Aspeli.

– Det er så strukturert og planlagt det klubben har gjort på de fleste områder, rett og slett imponerende. Det gir en veldig trygghet for oss. Det er gøy at samarbeidspartnerne har troen på oss og vil være med. Det betyr mye for satsingen klubben. Jeg er både ydmyk og stolt over å være en del av Storhamar der mange jobber så hardt, og jeg er stolt over at vi har så mange gode samarbeidspartnere, sier Kenneth Gabrielsen.

BLIDE: Storhamar-trener Kenneth Gabrielsen, Maja Jakobsen og markedsansvarlig i Storhamar Kai Arne Aspeli kan trekke på smilebåndet av den stadig voksende interessen for Storhamar hos sponsorer.

Storhamar kjemper i toppen av serien. Det er bare et par uker siden det ble knepent tap hjemme mot forrige sesongs Champions League-mester Vipers. Nylig ble det knepen Europa League-exit i kvartfinalen mot det danske topplaget Viborg.

– Vi opplever en positivitet når vi reiser rundt og presenterer planen vår. Sponsorene er veldig interesserte, og de synes det er morsomt at vi gjør det bra også utenfor banen. Når vi presenterer langtidsplanen vår, så skjønner sponsorene og de rundt oss at vi har noe å fare med. Så det å ha en sportslig målsetting om å vinne en tittel og å jobbe steg for steg for å komme til Champions League, det er viktig, sier markedsansvarlig i Storhamar Håndball Elite, Kai Arne Aspeli.

Maja Jakobsen sier det gir spillerne trygghet og ro når de vet det går på skinner økonomisk – og at klubben stadig blir mer attraktiv på sponsormarkedet.

– Det at vi spillere vet at ting er på stell og at klubben satser, er veldig motiverende og gir oss gode betingelser for å levere på banen. Vi trenger ikke å bekymre oss for det rundt. Det er en god følelse å være i en klubb som har så god kontroll. Alt er «ordning og reda», og vi har flinke folk rundt oss, sier Storhamar-spiller Maja Jakobsen.

SATSER: Storhamar har hatt en solid sesong. Her er ungjenta Mathea Enger med langt mer rutinerte Jeanett Kristiansen.

– De trenger ikke å bekymre seg, for de vet at alt rundt klubben blir tatt  hånd om. Og  det er viktig for oss som jobber her at vi får de tilbakemeldingene også fra spillerne, sier Aspeli.

– Vi har en visjon om at vi skal være den foretrukne klubben for de spillerne i Norge som har internasjonale ambisjoner. Det er ikke dermed sagt at vi skal ha spillere som skal flytte ut av Norge etterpå. Men de får matchet seg mot topp motstand i Europa her i Storhamar. Vi spiller jo mot de beste lagene i Europa. Vår ambisjon er å være topp-20 i Europa, og det betyr å være i toppen i Europa League, og vi er ikke langt unna, sier Aspeli.

Han har merket at Storhamar stadig blir mer og mer attraktive.

– Nå er dette min fjerde sesong i klubben, og jeg har merket markant økning i interesse fra sponsorene, Så ser jeg at vi gjør en god jobb på B2B-nettverk, at sponsorene føler de får noe tilbake av å være med her. Det som er viktig for oss er at sponsorene vet at det gir noe tilbake å være med oss, og at de identifiserer seg med de verdiene vi står for. De verdiene som vi, Kenneth og jentene lever etter hver dag er at vi skal yte 100 prosent i alt vi gjør – det er attitude som betyr holdninger både på og utenfor banen –  det er sammen som vi har levd etter i en årrekke, vi står sammen med sponsorer og hverandre for å vinne kamper og vinne på businessarenaen. Det er lojalitet, vi står for det vi har sagt og forholder oss til det laget og klubben har bestemt. Og det er råskap, vi må være de råeste hodene på banen, og vi må tørre og tenke de råeste tankene for sponsorene. Det er viktig for sponsorene at de ser vi har disse verdiene. Også er det en ting som er viktig for mange, og det er at vi er ryddige og ordentlige. Det er ingen lik i skapet her, og vi er stolte over å være en del av en slik klubb. Vi har en sunn økonomi, og det er også veldig viktig for samarbeidspartnerne våre. De pengene de bidrar med går til å utvikle laget og sport, sier Aspeli.

– Skulle du ønske det var en rik onkel her også?

– På en måte ja, og på en måte nei. Jeg synes vi har det bra med mange, det skaper større mangfold. I tillegg er fallhøyden vår mindre siden vi har mange som ikke er kjempestore og noen store. Men vi skulle gjerne hatt flere som det er litt størrelse på, og som har lyst til å bruke oss enda mer og bidra til å skape flere lokale helter på Storhamar. Men det er ikke sånn at vi absolutt må ha én kjempestor sponsor, men det er klart at hvis det finnes en bedrift der ute som virkelig vil være med å ta nye steg med oss, så er de selvfølgelig mer enn velkommen, svarer Kai Arne Aspeli.

Sponsorbudsjettet for neste sesong er på 7,2 mill. kroner. Budsjettert omsetning på ca. 11mill. Ny sesong starter allerede 1. juni så da må vi ha kontraktene i havn så vi har sikret økonomien før vi begynner å betale ut lønninger.

– De pengene går så å si uavkortet til sport og spillerutvikling. For fire år siden hadde vi 4,8 millioner kroner i sponsorbudsjett, og ca 8 millioner i omsetning, så vi har hatt en markant økning, men ikke på administrasjon, kun sportslig utvikling. Vi må øke totalomsetningen med 10 prosent i året de neste årene for å nå målet om å vinne en tittel og være den foretrukne klubben. Vanlig inflasjon er jo normalt på tre-fire prosent i landet vårt hvert år, så en normal prisøkning står for store deler av dette, men vi skal stå på og gjøre en heltemodig innsats for laget fra Hamar Vest som nærmer seg verdenstoppen, sier Aspeli.

SØLVKAMP: Onsdag kan Anniken Obaidli og Storhamar sikre sølvet i serien.

– Den viktigste årsaken til at vi får så mye effekt ut av de pengene vi får inn, er at vi har et fantastisk korps av frivillige personer som utfører mange forskjellige oppgaver for klubben. Uten de hadde det ikke vært mulig å få til det vi er i ferd med å få til på Storhamar. Deres bidrag er verdt utrolig mye for klubben og vi er evig takknemlige. Takket være en ryddig klubb skaper vi en god arena og godt samhold for de frivillige også, påpeker Storhamars markedsansvarlige.